Verkeersplatform

O.-L.-V.-van Lourdesinstituut – Ekeren

Dag Katrien, vertel eens welk verkeersproject jullie realiseerden.

Wij hebben een platform met verschillende scholen in Ekeren opgestart, dat regelmatig samen komt om info en materiaal te delen. We organiseren o.a. een dode hoektraining voor de derde graad, fietsexamens voor het 6de leerjaar, met ondersteuning van leerlingen van de twee secundaire scholen, een VERO-route in Ekeren, een fietsparcours voor het 5de leerjaar, verkeersestafette voor de tweede graad, verkeerstoneel voor de KS en eerste graad, loopfietsen worden gedeeld, net zoals een stapstraatje en allerlei verkeersspelen.

De deelnemende scholen zijn Bunt, Lourdes, Mariaburg, Sint-Vincent, Veltwijck, Driehoekig, Tell, Sint-Jozef, de Waterval, de Kleurenboom, de Witte Merel, Lambertus, Atheneum en Moretus.

Waarom organiseren jullie deze activiteit? Is het doel bereikt?

We willen onze kinderen bewuster maken van de verkeerssituaties waar ze bijna dagelijks in terecht komen. We willen dit op een constructieve manier doen, waarbij we ze leren om zich op een veilige manier in het verkeer te begeven. Bij de kleintjes begint dat als voetganger, en bij de grotere leerlingen ook als fietser. We willen dat ze dit leren, op het terrein zelf, zij op de speelplaats, of op straat.

Wat zijn de voor- en/of nadelen van deze activiteit?

Voordelen zijn dat je het warm water niet altijd moet uitvinden. Vele handen maken werk licht. Tijdens de eerste vergadering wordt er besproken welke school, welke activiteit gaat voorbereiden, wie welk materiaal gaat maken, … als platform hebben we een duidelijkere stem naar district en politie toe.

Met welke partners hebben jullie samengewerkt?

Bij elke vergadering is het district en een afgevaardigde van de politie betrokken. Zij zorgen voor logistieke ondersteuning, budget, …

Enkele sfeerbeelden

We gebruiken cookies op deze website om jouw gebruikerservaring te verbeteren.
Door verder te gaan, ga je hiermee akkoord. Meer informatie