Bokabox

Verkeersborden leren? Moeilijker dan gedacht!

Verkeersborden leren blijkt veel moeilijker te zijn dan gedacht. Hoe vaak gebeurt het niet dat kinderen de borden geoefend hebben en na verloop van tijd vergeten zijn of weer door elkaar halen? Hoe kan dat, zo ingewikkeld is het toch niet?

Knelpunt

Het knelpunt is de betekenis van de achtergrond van een verkeersbord. Deze is moeilijk te onthouden en dat komt hierdoor:

• Kinderen zien van verkeersborden vooral het pictogram; de achtergrond is slechts drager van het plaatje. Wat je niet goed kunt waarnemen kun je ook niet goed inprenten
  • De achtergrond van een verkeersbord is iets abstracts, namelijk een combinatie van kleur en vorm; er is geen enkele logische relatie tussen betekenis en kleur/vormcombinatie. Die betekenissen blijf je dus door elkaar halen.

Bokabox heeft de oplossing

De materialen van Bokabox tackelen dit probleem. Namelijk:

• Liedjes en posters verlenen de kleur/vormcombinaties van de bordcategorieën betekenisvolle associaties. Daarmee zullen kinderen (vanaf de oudste kleuters) de bordcategorieën nooit meer door elkaar halen. Bladmuziek van de liedjes is gratis te downloaden. Een animatie van het lied ‘doe het niet’ is te beluisteren op de website.
  • Met de  Leskist Bokabox Verkeer ervaren kinderen de logische opbouw van het systeem van onze verkeersborden. Zo hoeven ze de betekenissen niet meer uit hun hoofd te leren. Kinderen vanaf het eerste leerjaar kunnen er al mee aan de slag.  De kist kan zowel klassikaal als in kleine groepjes gebruikt worden.
  • Met het Bokabox Bordenkwartet automatiseren kinderen spelenderwijs de betekenissen van de bordcategorieën. Kinderen vanaf het derde leerjaar kunnen het spel spelen.

Bewezen effectief

Inmiddels werken circa 1.000 scholen in Nederland en België met de Bokabox Verkeer. De leskist wordt vooral op basisscholen gebruikt, maar ook scholen voor speciaal onderwijs en fietsscholen voor allochtone vrouwen gebruiken de Bokabox Verkeer graag. Dit omdat het de systematiek van de verkeersborden zo goed illustreert en er weinig woorden voor uitleg nodig zijn.

Uit onderzoek van de Universiteit van Utrecht is gebleken dat het leren van de borden met de Bokabox Verkeer efficiënter en effectiever gaat dan met andere, gangbare verkeersmethodes.