Donderdag 12.10.2023

Onthaal en kennismarkt

Keuze uit 4 inspirerende voormiddagsessies

1.1 Verkeerseducatie met kleuters

Jong geleerd is oud gedaan. In deze sessie leren we je aan de hand van een jaarplan per kleuterklas dat je met een vijftal verkeerslessen per schooljaar al een hele goede basis legt voor later. Sommige lessen gaan door in de klas, zoals het aanleren van de vormen en kleuren van verkeersborden. Andere oefenen we op de speelplaats of in de turnzaal, zoals (loop)fiets- en voetgangerstraining. Die kunnen zelfs leiden tot een heus brevet. Samen met enkele kleuters uit Bornem tonen we je dat die verkeersspelletjes allemaal ook heel doenbaar zijn in de praktijk.
Iedereen is welkom, maar we raden deze sessie in het bijzonder aan aan kleuterleid(st)ers en turnleerkrachten.

1.2 Verkeerseducatie in de klas

Naast de praktijktraining is het van belang dat kinderen ook de verkeersregels kennen voor voetgangers en fietsers, de betekenis van verkeersborden, de voorrangsregels, enzovoort. Ze moeten weten hoe zich te gedragen in de buurt van een groot voertuig, hoe zich duurzaam te verplaatsen en hoe zich zichtbaar te maken in het verkeer. Om je leerlingen hiermee aan de slag te laten gaan, kan je deelnemen aan drie verkeerstoetsen. De drie toetsen komen met bijhorend lesmateriaal zodat de leerlijn theorie rond verkeerseducatie helemaal goed zit.

Tijdens deze sessie maak je kennis met het materiaal en de online tools. Kom ook te weten wat andere leerkrachten vinden van De Grote Verkeerstoetsen.

Iedereen is welkom, maar we raden deze sessie in het bijzonder aan aan leerkrachten van de lagere school.

1.3 Voetgangerstraining

De leerlijn voetgangerstraining begint bij de kleuters met het Voetgangersbrevet Brons en heeft zijn sluitstuk in het vierde leerjaar met het Grote Voetgangersexamen. Tijdens deze workshop laten we zien over welke vaardigheden de leerlingen bij de drie brevetten moeten beschikken en hoe je hen erop voorbereidt. Samen met leerlingen uit de eerste graad demonstreren we verschillende spelletjes uit het Voetgangersbrevet Zilver.

Iedereen is welkom, maar we raden deze sessie in het bijzonder aan aan alle leerkrachten basisonderwijs.

1.4 Dode hoek

Het abstracte begrip ‘dode hoek’ zichtbaar maken, daar gaan we tijdens deze workshop voor. Aan de hand van onze leerlijn verkeer tonen we de beste aanpak voor elke graad. Wat moeten jonge kinderen kennen en kunnen in de buurt van voertuigen? We demonstreren dit met en zonder (groot) voertuig en schakelen ook de hulp in van de VR-brillen. Achteraf ben je in staat om in elke setting de juiste boodschap tot bij je leerlingen te krijgen.

Kies een tweede uit 4 bovenstaande inspirerende voormiddagsessies

Broodjeslunch en kennismarkt

Keuze uit 4 inspirerende namiddagsessies

Veilige schoolomgeving en -routes

Hoe overtuig je ouders om meer met de fiets naar school te komen? Hoe geef je voorrang aan voetgangers en fietsers net voor en na schooltijd? Is een schoolstraat iets voor jouw schoolomgeving? Hoe overtuig je je gemeentebestuur en politiezone om hier rond samen te werken? Welke maatregelen werken in andere scholen en dus waarschijnlijk ook in jouw school? Op al deze vragen geven we je een concreet en bruikbaar antwoord.

Iedereen is welkom, maar we raden deze sessie in het bijzonder aan aan directies, leerkrachten, verkeersouders, gemeente- en politiemedewerkers.

Fietstraining in veilige omgeving

Voordat je met leerlingen het echte verkeer ingaat, besteed je best aandacht aan fietstraining in een veilige omgeving. In deze workshop tonen leerlingen van OLVP Bornem met oefeningen uit onze fietsbrevetten zilver en goud hoe je hier concreet mee aan de slag gaat.

Ook krijg je enkele belangrijke tips mee die je helpen om fietstraining op jouw school gestructureerd en vlot in gang te steken. Zo hoor je bijvoorbeeld hoe je aan voldoende fietsen geraakt, tonen we hoe je een parcours uitzet en hoe je makkelijk zelf een permanent verkeersparcours maakt op bijvoorbeeld de speelplaats.

Fietsen in het verkeer

Een fietsuitstap met leerlingen is leuk, maar ook een uitdaging. Wij tonen je alle stappen in de voorbereiding en de organisatie. De leerlingen leren om in groep te fietsen, hoort daar zeker bij. Tijdens een korte fietstocht ervaar je waar je als begeleider(s) moet op letten. Wij zorgen voor de fiets, jij voor aangepaste fietskleding.
Iedereen is welkom, maar we raden deze sessie in het bijzonder aan aan leerkrachten van de 3de graad basisonderwijs.

Speeddate sensibiliserende verkeersideeën

Verkeerseducatie is van groot belang op school. Om bewustzijn te creëren kan je daarnaast enkele sensibiliserende acties op poten zetten om te tonen dat jullie als school bewust bezig zijn met veilig verkeer voor de kinderen. Aan verschillende tafels leggen ervaringsdeskundigen uit welke acties je kan uitvoeren op school, wie je daarvoor nodig hebt, waar je aan de nodige materialen komt en hoe zo’n actie georganiseerd kan worden. Na een grondige uitleg en ruimte voor vragen, schuiven we door naar de volgende tafel. Welke sensibiliserende actie past bij jou op school?

Iedereen is welkom, maar we raden deze sessie in het bijzonder aan aan leerkrachten van de hele basisschool.

Kies een tweede uit 4 bovenstaande inspirerende namiddagsessies

Einde