Dagelijks COOL naar school met een fluohesje vol badges!

VIA Basisschool Immaculata – Tienen

Dag Katrien, vertel eens welk verkeersproject jullie realiseerden.

Wij wilden als leerkrachtenteam het dagelijks dragen van een fluohesje promoten en er graag een vaste, normale gewoonte van maken. Dit hebben we proberen te bereiken door het fluohesje te pimpen, met zelfontworpen badges.

Er is een schoolwedstrijd uitgeschreven, waarin kinderen hun eigen badge betreffende het thema verkeer konden ontwerpen. De leerlingenraad heeft per leerjaar hun favoriete ontwerp gekozen. Deze verkozen badges werden dan door een professionele firma gemaakt voor elk kind van dat leerjaar. Zo beschikken wij nu op school over 9 verschillende badges (van kleuterschool tot lagere school).

Elk schooljaar heeft elk kind, op het einde van de Helm Op, Fluo Top-actie, een nieuwe badge verdiend. Deze wordt dan door ‘de vlijtige naaisters’ (vrijwillige mama’s en grootmoeders) tijdens verschillende naaicafés op school, op het fluohesje van elk kind gestikt.
Zo pimpen kinderen, gedurende hun volledige schoolloopbaan, hun fluohesje op met telkens een badge meer (zoals een jeugdbewegingshemd vol badges).

Daarnaast organiseerden we ook gedurende het volledige schooljaar maandelijks een applausactie, aan onze schoolpoort. De kinderen die dan met hun fluohesje naar school kwamen, ontvingen een groot applaus bij het binnenkomen van de school, gegeven door leerkrachten en de ouderraad.

Tot slot organiseren we voor elke vakantie ook nog een fluofuifje op de speelplaats. Onze fluo-ambassadrice , Kato met de vélo (een erg zichtbare verkeersjuf door alle fluokledij die ze draagt), gooit het feestje in gang met allerlei leuke muziek. De kids shaken dan het laatste half uur van de dag op de speelplaats, met hun fluohesje aan! Eén groot fluofeest!

Waarom organiseren jullie deze activiteit? Is het doel bereikt?

Zoals hierboven beschreven, willen we van het dragen van het fluohesje, of het nu met de fiets, te voet, of een eindje verder afgezet met de auto is, een vaste, geroutineerde gewoonte maken. Iets dat je doet zoals het dragen van een gordel in de auto.

Deze activiteit is écht wel geslaagd, want kinderen dragen dit hesje ook buiten de Helm Op, Fluo Top-periode. Ze zijn trots op hun hesje en kijken al uit naar de volgende badge die ze kunnen ontvangen. Ook ouders zijn enthousiast en dragen zelf meer en meer fluohesjes in het stadsverkeer, zéker op de fiets.

Wat zijn de voor- en/of nadelen van deze activiteit?

Het grote voordeel is dat kinderen opeens véél enthousiaster zijn rond het dragen van het hesje; het wordt iets cools, door al die te verzamelen badges! Ook de applausacties zorgen voor een lichte maar aangename druk naar de ouders toe. Iedereen wil dat zijn of haar kind trots door de erehaag naar binnen kan, dus ouders zien er ook echt wel op toe dat hun kind dit aanheeft.

Naar de fluofuiven kijken alle kinderen, groot en klein, uit! Het is een toffe afsluiter van elke werkperiode en doordat iedereen het hesje dan draagt, hoor je bij de minderheid als je het niet bij hebt. Dat zorgt voor ene gezonde groepsdruk om het een volgende dag wél te dragen. De acties zijn dus geslaagd in hun opzet.

Een nadeel is het jaarlijks bevestigen van de badges op de hesjes zelf. Dit hebben we eerst door de hogere klassen proberen te laten uitvoeren (als techniekactiviteit) maar dit verliep niet vlot. Dé oplossing was dan ons naaicafé, waar een gezellige bende mama’s en grootmoeders, met een koekje, tasje koffie en schlagermuziek aan de slag gingen. Dit bevestigen verliep opeens erg vlot! Maar dit is iets wat we jaarlijks, na elke badgeverdeling, gaat moeten organiseren, en wat enkel kan uitgevoerd worden als we op die vrijwillige grootouders en mama’s kunnen rekenen.

Met welke partners hebben jullie samengewerkt?

We werkten samen met de ouderraad.

Hoe vaak organiseren jullie de activiteit?

Elk schooljaar opnieuw.

Enkele sfeerbeelden

dav 

ptr

We gebruiken cookies op deze website om jouw gebruikerservaring te verbeteren.
Door verder te gaan, ga je hiermee akkoord. Meer informatie