Stedelijke scholen vergen andere aanpak

150917_Algemeen_Verkeer_JS (88)

Stedelijke scholen vergen andere aanpak

Tijdens deze workshop gingen we dieper in op de uitdagingen die een stedelijke omgeving met zich meebrengt op vlak van verkeers- en mobiliteitseducatie. Drie leerkrachten uit stedelijke scholen kwamen vertellen over hun aanpak.

Na een eerste open vraag ‘Stedelijke scholen vergen een andere aanpak, omdat…’, kwamen enkele aanvullingen vanuit de deelnemers waardoor de problematiek rond verkeerseducatie van stedelijke scholen naar boven kwam: 

  • Kinderen hebben vaak geen eigen fiets om te oefenen.  
  • Kinderen fietsen minder omdat ze in een drukke omgeving, appartement… wonen.  
  • Ouders hebben geen fietscultuur. 
  • Ouders spreken weinig Nederlands waardoor de communicatie rond sensibiliserende boodschappen ‘verloren’ gaat.  
  • Druk verkeer, weinig alternatieven bijv. naar parkeergelegenheid toe. 
  • Leerkrachten wonen zelf verder weg van de stedelijke context en kennen de buurt minder goed.  

Drie sprekers vertellen hoe zij verkeerseducatie aanpakken op hun school (zie presentaties):  

  • Tim Laureys, leerkracht lichamelijke opvoeding Heilig Hartschool Jette  
  • Yannick Scheyving, directeur Onze Lieve Vrouwe College Petrus & Paulus Oostende   
  • Tinne Helsen, Buitengewoon onderwijs Sint Jozefkerkstraat, Antwerpen  

Presentatie:

Download hier de presentaties:

Nuttige links:

Vragen of opmerkingen?

We gebruiken cookies op deze website om jouw gebruikerservaring te verbeteren.
Door verder te gaan, ga je hiermee akkoord. Meer informatie