Onthaal en kennismarkt
Keuze uit 4 inspirerende voormiddagsessies
1.1 Voetgangerstraining
- Lien Meulendijks Projectverantwoordelijke Verkeers- en Mobiliteitseducatie - VSV
- Erik Thys Projectverantwoordelijke Verkeers- en Mobiliteitseducatie - VSV
- Lies Thys Projectverantwoordelijke Verkeers- en Mobiliteitseducatie - VSV
Voetgangerstraining is de basis van elke verkeerseducatie en je kan er al mee starten bij de oudste kleuters. Met onze voetgangersbrevetten begeleid je kinderen stap voor stap naar Het Grote Voetgangersexamen in het echte verkeer. We demonstreren de volledige leerlijn aan de hand van spelletjes en oefenvormen uit de drie brevetten. Een aantal leerlingen uit de eerste graad zullen ons daarbij helpen.
Deze workshop is voor iedereen interessant, maar extra boeiend voor leerkrachten van de oudste kleuters tot het vierde leerjaar.
1.2 Fietstraining in veilige omgeving
- Theresa De Ryck Projectverantwoordelijke Verkeers- en Mobiliteitseducatie - VSV
- Paul Michielsen Projectverantwoordelijke Verkeers- en Mobiliteitseducatie - VSV
- Simen Verbiest Projectverantwoordelijke Verkeers- en Mobiliteitseducatie - VSV
Met je leerlingen zonder enige voorbereiding het echte verkeer ingaan is geen goed idee. Een veilige oefenruimte is bijvoorbeeld de speelplaats. In deze sessie gaan Paul en Theresa aan de slag met leerlingen om stapsgewijs verschillende fietsvaardigheden te demonstreren. Aan de hand van eenvoudige spelletjes laten zij zien hoe deze vaardigheden in onze brevetwerking vervat zitten. Zo ontdek je dat ook jouw school een veilige omgeving heeft om fietstraining te geven voor elke leeftijd! Hebben we je nieuwsgierig gemaakt? Schrijf je dan zeker in voor deze sessie!
Deze workshop is aan te raden voor alle leerkrachten van het basisonderwijs.
1.3 Veilige schoolomgeving en -routes
- Marie-Laure Van Vlasselaer Projectverantwoordelijke Verkeers- en Mobiliteitseducatie - VSV
- Bart Nobels Beleidsmedewerker Verkeers- en mobiliteitseducatie - VSV
Hoe overtuig je ouders om meer met de fiets naar school te komen? Hoe geef je voorrang aan voetgangers en fietsers net voor en na schooltijd? Is een schoolstraat iets voor jouw schoolomgeving? Hoe overtuig je je gemeentebestuur en politiezone om hierrond samen te werken? Welke maatregelen werken in andere scholen en dus waarschijnlijk ook in jouw school? Op al deze vragen geven we je een concreet en bruikbaar antwoord.
Iemand van de stad Oostende vertelt over de aanleiding, begeleiding en concrete acties om rond hun scholen tot veiligere schoolomgevingen te komen.
Een workshop voor directies, leerkrachten, verkeersouders, gemeente- en politiemedewerkers
1.4 Werkgroep verkeer
Wil je een werkgroep verkeer opstarten, maar vraag je je af hoe je het aanpakt? Heb je al een werkgroep en weet je niet welke initiatieven je (nog) zou kunnen nemen? Dan is deze sessie ideaal voor jou! Je krijgt concrete tips en ideeën om je school nog verkeersactiever te maken en we reiken je goede praktijkvoorbeelden uit andere scholen aan. Je krijgt verder antwoord op volgende vragen:
- Hoe richt je een werkgroep verkeer op?
- Wie kan je werven voor je werkgroep verkeer en hoe?
- Wat is praktijkgerichte verkeerseducatie?
- Op welke manieren sensibiliseer je de ouders van de kinderen?
- Hoe maak je je school verkeersactiever?
Een workshop voor directies, leerkrachten, verkeersouders, gemeente- en politiemedewerkers
Kies een tweede workshop uit 4 bovenstaande voormiddagsessies
Broodjeslunch en kennismarkt
Keuze uit 5 inspirerende namidagsessies
2.1 Maak je parcours voor het fietsexamen
- Lien Meulendijks Projectverantwoordelijke Verkeers- en Mobiliteitseducatie - VSV
- Dirk Gabriels Coach Educatie
Bij de organisatie van een fietsexamen komt heel wat kijken, zeker als je het voor de eerste keer organiseert. Eén van de soms moeilijkere taken is het opstellen van een examenroute. Eens deze route goed zit, kan je ze elk schooljaar hergebruiken. Je kan zelfs aan de gemeente vragen om het parcours vast te laten bewegwijzeren zodat de leerlingen heel het jaar door kunnen oefenen. Tijdens deze sessie gaan we hier dieper op in en maak je meteen het beste parcours voor het fietsexamen van jouw school.
Tip: combineer deze namiddagsessie met de sessie ‘Fietsexamen in de praktijk’. Zo ben je perfect voorbereid voor Het Grote Fietsexamen op je eigen school.
Voor leerkrachten van de derde graad basisonderwijs
2.2 Fietsexamen in de praktijk
- Paul Michielsen Projectverantwoordelijke Verkeers- en Mobiliteitseducatie - VSV
- Erik Thys Projectverantwoordelijke Verkeers- en Mobiliteitseducatie - VSV
- Simen Verbiest Projectverantwoordelijke Verkeers- en Mobiliteitseducatie - VSV
Tijdens het Grote Fietsexamen spelen de beoordelaars een belangrijke rol.
We fietsen rond in de gaststad Kortrijk en bespreken onderweg alle elementen van de taak van deze controleurs. Je krijgt de gelegenheid om alle fietsvaardigheden van Het Grote Fietsexamen zelf te beoordelen in een echte verkeerssituatie. Nadien zal je nog beter in staat zijn om deze belangrijke medewerkers op je eigen school te briefen.
We hebben ook aandacht voor de keuze van het parcours en de wijze waarop je het fietsgedrag van leerlingen moet interpreteren.
Wij zorgen voor de fiets, jij voor aangepaste fietskleding?
Tip: combineer deze namiddagsessie met de sessie ‘Maak een parcours voor je eigen Grote Fietsexamen’.
Deze sessie is geschikt voor leerkrachten van de derde graad basisonderwijs.
2.3 Verkeerseducatie met kleuters
- Bart Nobels Beleidsmedewerker Verkeers- en mobiliteitseducatie - VSV
- Lies Thys Projectverantwoordelijke Verkeers- en Mobiliteitseducatie - VSV
Jong geleerd is oud gedaan. In deze sessie leren we je aan de hand van een jaarplan per kleuterklas dat je met een vijftal verkeerslessen per schooljaar al een hele goede basis legt voor later. Sommige lessen gaan door in de klas, zoals het leren van de vormen en kleuren van verkeersborden of een goed prentenboek. Andere op de speelplaats of in de turnzaal, zoals (loop)fiets- en voetgangerstraining, die zelfs kunnen leiden tot een heus brevet.
Samen met enkele kleuters uit Kortrijk tonen we je dat die fiets- en voetgangersspelletjes heel doenbaar en zelfs leuk zijn in de praktijk.
Deze workshop is een aanrader voor kleuterleid(st)ers en turnleerkrachten.
2.4 Verkeerstoetsen in de praktijk
15 jaar geleden startte de VSV met De Grote Verkeerstoets, een online test voor het 5e leerjaar. Meer dan de helft van alle basisscholen in Vlaanderen neemt jaarlijks deel. Intussen zijn we 15 jaar verder en heeft De Grote Verkeerstoets 2 kleinere broertjes gekregen: de Verkeerstoets Brons voor het 1e leerjaar en de Verkeerstoets Zilver voor het 3e leerjaar.
Het concept voor de 3 verkeerstoetsen is hetzelfde: een online test per leerjaar waar leerlingen een week in het schooljaar aan kunnen meedoen, lesmateriaal voor de leerkracht om rond elk thema te werken én een oefenplatform voor de leerlingen om de leerstof in te oefenen.
Waarom moet je je leerlingen inschrijven voor een van de verkeertoetsen? Hoe gebruik je het lesmateriaal en het oefenplatform? En hoe kan de VSV je ondersteunen? Aan het woord in deze sessie ook leerkrachten die met hun voeten in de praktijk staan en vertellen hoe ze de verkeertoets en het bijhorend materiaal gebruiken in hun klaspraktijk.
Voor leerkrachten van de hele basisschool.
2.5 Dode hoek
- Marie-Laure Van Vlasselaer Projectverantwoordelijke Verkeers- en Mobiliteitseducatie - VSV
- Theresa De Ryck Projectverantwoordelijke Verkeers- en Mobiliteitseducatie - VSV
In deze interactieve sessie gaan we samen aan de slag rond het thema dode hoek. Aan de hand van een paar praktische oefeningen bekijken we wat jij in je klas of op de speelplaats kan doen rond dit thema. Op een speelse manier en zonder groots materiaal geven we je inspiratie om je leerlingen bewust te maken van de gevaren die hierbij komen kijken.
Deze sessie is waardevol voor leerkrachten van de derde kleuterklas en alle leerjaren van het lager onderwijs.